TOPIK 12 PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
ULASAN
Topik ini membincangkan mengenai murid yang mempunyai keperluan khas serta masalah -masalah yang dihadapi oleh mereka, lebih terperinci mengenai pemulihan, pengayaan, dan program - program pendidikan khas yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas. Hal ini dimana, dari segi pemulihan saya telah mempelajari mengenai murid yang mengalami masalah 3M, dimana guru mestilah memainkan peranan penting dari segi pengajaran dan pembelajaan bagi mengatasi masalah murid yang mengalami masalah 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Seterusnya, saya telah mempelajari mengenai pengayaan, dimana berdasarkan topik ini saya telah mempelajari konsep pengayaan dimana ianya adalah bercorak belajar sendiri bagi membantu murid mengatasi masalah berdasarkan pengayaan mendatar dan juga menegak. Selain itu, berdasarkan topik ini juga saya telah mempelajari mengenai berkeperluan khas dimana murid memerlukan bantuan daripada orang lain disebabkan oleh masalah dari segi fizikal, penglihatan dan pendengaran. Kesimpulannya, pengurusan murid pelbagai upaya ini diwujudkan bagi mengelakkan jurang diantara murid biasa dengan murid yang berkeperluan khas bagi mengelakkan mereka daripada berasa terpinggir dan disisihkan. Hal ini adalah berdasarkan kepada pelan yang telah disarankan oleh KPM iaitu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 berdasarkan pendekatan secara holistik.
NOTA TOPIK 12 PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA KULIAH MISS IZAZOL
Topik ini membincangkan mengenai murid yang mempunyai keperluan khas serta masalah -masalah yang dihadapi oleh mereka, lebih terperinci mengenai pemulihan, pengayaan, dan program - program pendidikan khas yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas. Hal ini dimana, dari segi pemulihan saya telah mempelajari mengenai murid yang mengalami masalah 3M, dimana guru mestilah memainkan peranan penting dari segi pengajaran dan pembelajaan bagi mengatasi masalah murid yang mengalami masalah 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Seterusnya, saya telah mempelajari mengenai pengayaan, dimana berdasarkan topik ini saya telah mempelajari konsep pengayaan dimana ianya adalah bercorak belajar sendiri bagi membantu murid mengatasi masalah berdasarkan pengayaan mendatar dan juga menegak. Selain itu, berdasarkan topik ini juga saya telah mempelajari mengenai berkeperluan khas dimana murid memerlukan bantuan daripada orang lain disebabkan oleh masalah dari segi fizikal, penglihatan dan pendengaran. Kesimpulannya, pengurusan murid pelbagai upaya ini diwujudkan bagi mengelakkan jurang diantara murid biasa dengan murid yang berkeperluan khas bagi mengelakkan mereka daripada berasa terpinggir dan disisihkan. Hal ini adalah berdasarkan kepada pelan yang telah disarankan oleh KPM iaitu Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 berdasarkan pendekatan secara holistik.
NOTA TOPIK 12 PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA KULIAH MISS IZAZOL
Comments
Post a Comment